Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Als makers en als mens voelen wij al langer een onbehagen, een ongemakkelijk gevoel bij de manier waarop wij – en de westerse maatschappij waar we onderdeel van zijn – leven op deze planeet. Het patriarchaat, kapitalisme, afvalstromen, ongelijkheid. Om alles wat leeft op deze planeet een toekomst te bieden moet het naar ons idee radicaal anders. Maar hoe?

We kozen een boek als leidraad: Designs for the Pluriverse van de Colombiaanse antropoloog Arturo Escobar. In dit boek brengt hij allerlei soorten kennis samen waar wij vervolgens mee aan de slag zijn gegaan. Zoals de constatering dat alles en iedereen met elkaar verbonden is, dat autonomie en gemeenschappelijkheid heel goed samengaan en, dat als we aan die wereld die ruimte maakt voor vele werelden willen werken, we radicale verbeeldingen nodig hebben.

We besloten aan de randen van Europa op zoek te gaan naar voorbeelden van die pluriversele kijk op het leven en de wereld. Waarom die randen, die rafels? Omdat daar waar het ene ophoudt en iets anders begint, er ruimte is voor verandering. Met in Nederland wonende makers en denkers zoeken we contact met lokale makers en denkers op vijf locaties: Istanbul, het Schotse eiland Mull, Berlijn, Casablanca en de Spaanse regio Asturias. We leggen de ontmoetingen vast in gesprekken die we als podcast publiceren. Dit proces van reizen, kijken, luisteren en monteren is nog in volle gang.

Voor deze tentoonstelling hebben we de locaties door elkaar gehusseld en alle ontmoetingen ondergebracht in vier hoofdstukken die je ook kunt zien als seizoenen of momenten van de dag. Oogsttijd. Loslaten. Een nieuw begin. Actie! Op zoek naar het pluriversum is een verhaal zonder einde of begin. Er is veel te zien en te doen op deze online versie van onze 'pluriversal yard'. Waarschijnlijk meer dan je in één bezoek aankan. Maar de 27 deuren naar het pluriversum die we aanbieden hoef je echt niet allemaal te openen. Er zijn kleine deuren en grote deuren die meer tijd vragen. Als deze digitale ervaring naar meer smaakt: tot 7 augustus kun je de fysieke tentoonstelling bezoeken in Rotterdam.


Kom binnen, de deur is open.
Sophie Krier & Erik Wong
@insearchofthepluriverse

Bijdragen

Mae-ling Lokko, Yaşar Adnan Adanalı (Centre of Spatial Justice), Kıvılcım Özmen & Besê Diribaş, Suzanne Dhaliwal, Aslı Hatipoğlu, Huis van de Toekomst & Feest van de Eenvoud (Melle Smets, Klaas Burger, Bart Groenewegen, Peik Suyling, Ayse Alcinkaya), Tony & Judy Gibson, School of Mutants (Hamedine Kane, Stéphane Verlet-Bottéro, Valérie Osouf, Boris Raux), Severine Amsing, Bodil Ouédraogo, Anne van Leeuwen (Bodemzicht), Nina van Hartskamp, Camila Marambio & Ariel Bustamante, Tom Morton (Arc Architects) & the Travellers, Miek Zwamborn (Knockvologan), Collins+Goto (Tim Collin, Reiko Goto) & Chris Malcolm, Serkan Taycan, Mhairi Killin, Lonnie van Brummelen, Siebren de Haan & Tolin Alexander, Joke Robaard, Nur Horsanalı, Jay Tompt (REconomy Centre), Sabine Zahn, The Linen Project, Ooze Architects (Eva Pfannes, Silvain Hartenberg) & Marjetica Potrč, Kornelia Dimitrova, la C.A.R. (Cellule d’Actions Rituelles), Cynthia Hathaway (WASA / Wool Alliance for Social Agency), Li An Phoa & Thom Verheul, Ola Hassanain, Tomás Espinosa, Valeria López and Ana Bravo Péres,  Bárbara Sanchez, Franchesca Caballero, Nini Palomino, Natalia Bernal, Daniela Maldonado, en vele anderen die liever niet genoemd willen worden.

Voor het ruimtelijke tentoonstellingsontwerp van Op zoek naar het pluriversum werkt architect Sean Leonard vanuit de notie van de Caribische yard. Een binnenplaats als een semipublieke privéruimte waar dagelijkse activiteiten als koken, spelen, werken en repeteren (voor het carnaval!) in een beperkte ruimte moeten worden gecombineerd. Onderhandelen is onvermijdelijk. Hoe een pluriversele yard eruitziet? Kom kijken.

Het weer is een manier bij uitstek om een ‘hier’ aan een ‘nu’ te verbinden. Vaak beginnen Wong en Krier hun podcastgesprekken met een weerbericht. Grafisch ontwerper Miquel Hervás Gomez vertaalde weersomstandigheden naar typografische formaties. Deze abstracte en toch aaibare composities vormen de basis van het grafische handschrift van de tentoonstelling.

Lente in Het Nieuwe Instituut

Fijne binnenkomer: lees het essay ‘Lente in het Nieuwe Instituut’ van Dirk van Weelden over het omarmen van een inclusief wereldbeeld dat de mens niet langer centraal stelt.